عصر بهترین زمان برای ورزش بمنظور کنترل قند خون است

26مه 2021 - مطالعه ی جدید محققان دانشگاه کاتولیک استرالیا(ACU) نشان داده است که قند خون مردان دارای اضافه وزن که در معرض ابتلا به دیابت بودند، هنگام انجام ورزش در اوایل شب بهتر از ورزش در صبح کنترل می شود.

این مطالعه که بر روی مردان غیرفعال، در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 و دارای رژیم های پرچرب انجام شد، نشان داد سوخت و ساز بدن کسانی که تمرینات ورزشی خود را در هنگام عصر انجام می دادند، بالاتر از کسانی بود که همین تمرینات را در اوایل روز انجام می دادند.

نتایج منتشر شده در ژورنالDiabetologia ، به شواهد فزاینده ای افزوده شد که نشان می دهند زمان انجام ورزش ممکن است میزان فوایدی که ما از ورزش دریافت می کنیم را تغییر دهد.محققان موسسه تحقیقات سلامتMary MacKillop ACU  مدتی است می دانند که ساعت شبانه روزی و متابولیسم کاملاً با هم مرتبط هستند.

نویسنده اصلی این تحقیق، دکتر Trine Moholdt، که همچنین در دانشگاه علم و صنعت نروژ تدریس می کند، گفت: این یافته های جدید به ویژه برای افراد دیابتی بسیار مهم است زیرا آنها اغلب دارای مشکلاتی در تنظیم قند خون خود هستند.

دکتر موهولد گفت: ما دریافتیم که ورزش در صبح یا عصر باعث بهبودهای مشابهی در تناسب قلبی و تنفسی می شود، اما کنترل قند خون شبانه فقط در گروه ورزش عصرگاهی بهبود یافت. گروهی که در اوایل شب ورزش می کردند غلظت قند خون شبانه ی کمتری داشتند. این مهم است زیرا یکی از مواردی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجربه می کنند، افزایش شبانه ی قند خون است، قند خون آنها در هنگام خواب بالا می رود و در شب به اوج می رسد.

او افزود: مطالعه ما توانست نشان دهد که ما می توانیم از افزایش قند خون شبانه جلوگیری کنیم و این یک یافته مهم است، زیرا نه تنها غلظت قند خون گروه ورزش عصرگاهی در شب کمتر بود، بلکه کلسترول آنها نیز پایین تر بود.

دکتر موهولد گفت: بهینه سازی هم زمان ورزش و وعده های غذایی ممکن است اثرات اضافی بر ساعت شبانه روزی داشته باشد و سلامت متابولیک را بطور موثرتری بهبود بخشد.

در این مطالعه اطلاعات 24 مردی که به مدت 11 روز متوالی رژیم غذایی پر چرب مصرف کردند، جمع آوری شد. آنها یا صبح  و یا بعد از ظهر تمرینات ورزشی یکسانی را انجام می دادند و یا اصلاً ورزش نمی کردند.

شرکت کنندگان در سنین 30 تا 45 سال بودند و BMI آنها از 27 تا 35 کیلوگرم در مترمربع بود، بیماری قلبی عروقی یا دیابت نوع 2 مشخصی نداشتند و داروهای تجویزی مصرف نمی کردند و شیفت کاری انجام نمی دادند.

پس از پنج روز، محققان دریافتند که فواید تمرینات عصرگاهی به طور قاطعانه بیشتر از مزایای ورزش صبحگاهی است.

غلظت قندخون ناشتا، انسولین، کلسترول، تری اسیل گلیسرول و کلسترولLDL ، فقط در شرکت کنندگان در گروه تمرینات عصرگاهی کاهش یافت.

او گفت: این مطالعه نشان می دهد که ورزش در اوایل شب می تواند برای افراد مبتلا به اختلال در متابولیسم مفید تر از همان ورزش در ابتدای روز باشد، اما من فکر می کنم ادامه دار بودن انجام ورزش بیش از زمان انجام آن در طول روز، مهم باشد.

منبع:

https://www.acu.edu.au/about-acu/news/2021/may/evening-is-the-best-time-of-day-to-exercise-for-glycaemic-control-acu-study